Welkom (Aanmelding is niet meer mogelijk)
U heeft van ons een brief of een mail ontvangen over de aanmelding van uw polis(sen) bij ConsumentenClaim B.V. en bij Nationale-Nederlanden in het kader van de compensatieregeling op grond van de schikking tussen ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden.
Om uw aanmelding te kunnen doorzetten is het geven van toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens noodzakelijk.
Waar geeft u toestemming voor?
Door middel van dit formulier bevestigt u uw (eerdere) aanmelding en
geeft u
- toestemming aan Advitas B.V. om uw persoonsgegevens te verstrekken aan ConsumentenClaim B.V. en Nationale-Nederlanden, om mogelijk te maken dat deze partijen uw persoonsgegevens verwerken in het kader van de compensatieregeling en u – indien uw polis daarvoor in aanmerking komt – een aanbod kan worden gedaan en tot vergoeding kan worden overgegaan;
- en gelijktijdig toestemming aan ConsumentenClaim B.V. en aan Nationale-Nederlanden om uw persoonsgegevens te verwerken (waaronder het aan elkaar verstrekken) in het kader van de compensatieregeling en u – indien uw polis daarvoor in aanmerking komt – een aanbod kan worden gedaan en tot vergoeding kan worden overgegaan.
AANMELDING IS NIET MEER MOGELIJK.
Aanmelding is niet meer mogelijk.
Belangrijke verplichte informatie voor u!
Om een geldige toestemming van u te verkrijgen moet deze voldoen aan een aantal voorwaarden.
Zo moeten wij u volledig informeren over het doel van de verwerking van uw gegevens en de
organisaties aan wie uw gegevens worden overgedragen. Alle verplichte informatie die wij u moeten
geven, is voor u beschikbaar in de volgende uitvouwbare veelgestelde vragen.
Indien u in contact met Advitas wenst te komen kunt
u een mail zenden naar NNclaim@kcc-advitas.nl .
Of contact opnemen via 0513-225 030
Veelgestelde vragen
We hebben tevens voor u een lijst met veelgestelde vragen samengesteld over de aanmelding van uw polis(sen)
voor de compensatieregeling en de verwerking van uw gegevens
Toestemming partij | Toestemming verwerking | Toestemming doel | |
---|---|---|---|
1 | aan uw tussenpersoon Advitas B.V. Arcadialaan 24 A, 1813KN Alkmaar. KVK-nummer: 01112230 | voor het verstrekken van uw persoonsgegevens aan:
|
om mogelijk te maken dat ConsumentenClaim (eventueel in samenspraak met Nationale-Nederlanden) kan beoordelen of uw polis bij Nationale-Nederlanden op grond van de schikkingsovereenkomst tussen ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden en de daarbij behorende compensatieregeling voor compensatie in aanmerking komt, zo ja, hoe hoog uw mogelijke compensatie zal zijn alsmede om mogelijk te maken dat u een aanbod wordt gedaan en tot vergoeding kan worden overgegaan |
2 |
aan ConsumentenClaim B.V., Hogehilweg 17, 1101CB Amsterdam. KVK-nummer: 34292486 | voor het verwerken (waaronder in ieder geval, maar niet uitsluitend begrepen het verzamelen, vastleggen, raadplegen, gebruiken, verstrekken en bewaren) van uw persoonsgegevens | beoordeling (eventueel in samenspraak met Nationale-Nederlanden) of uw polis bij Nationale-Nederlanden op grond van de schikkingsovereenkomst tussen ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden en de daarbij behorende compensatieregeling voor compensatie in aanmerking komt, zo ja, hoe hoog uw mogelijke compensatie zal zijn en zorgen dat u een aanbod kan worden gedaan en tot vergoeding kan worden overgegaan |
3 | aan Nationale-Nederlanden Levensverzekering Maatschappij N.V. (Nationale-Nederlanden), Weena 505, 3013 AL Rotterdam. KVK-nummer: 24042211 | voor het verwerken (waaronder in ieder geval, maar niet uitsluitend begrepen het verzamelen, vastleggen, raadplegen, gebruiken, verstrekken en bewaren) van uw persoonsgegevens | in samenspraak met ConsumentenClaim beoordelen of uw polis op grond van de schikkingsovereenkomst tussen ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden en de daarbij behorende compensatieregeling voor compensatie in aanmerking komt, zo ja, hoe hoog uw mogelijke compensatie zal zijn en zorgen dat u een aanbod kan worden gedaan en tot vergoeding kan worden overgegaan |
geboortedatum, e-mailadres(sen), gegevens betreffende uw levensverzekering(en) en meer
specifiek beleggingsverzekering(en).
Indien u voor compensatie in aanmerking komt zullen ten behoeve van de financiële
afhandeling eventueel ook uw bankgegevens kunnen worden verwerkt.
U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken, maar het intrekken van uw toestemming heeft geen
terugwerkende kracht. Dat betekent dat u door het intrekken van uw toestemming nadat uw
gegevens door Advitas zijn verstrekt, die verstrekking niet meer ongedaan kunt maken. Wel kunt
u dan aan ConsumentenClaim en/of aan Nationale-Nederlanden aangeven dat u uw toestemming
voor de verwerking van uw gegevens intrekt en verzoekt om uw persoonsgegevens te verwijderen.
Voor zover Advitas bekend, wordt door ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden in het proces om
vast te stellen of een polis al dan niet in aanmerking komt voor een compensatie op basis van de
compensatieregeling en de vervolgstappen, geen gebruik gemaakt van
geautomatiseerde besluitvorming of profilering.
Voor zover Advitas bekend, worden door ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden in het proces
om vast te stellen of een polis al dan niet in aanmerking komt voor een compensatie op basis van de
compensatieregeling en de vervolgstappen, geen persoonsgegevens doorgegeven naar landen buiten de EU.
Veelgestelde vragen inzake toestemming voor gegevensverwerking en actieve bevestiging van deelname aan de compensatieregeling (schikkingsovereenkomst ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden)
Advitas is op dit moment uw assurantietussenpersoon. Advitas heeft in het verleden
portefeuilles van andere tussenpersonen, mogelijk ook uw toenmalige tussenpersoon,
overgenomen en daarmee ook de verplichting om uw belangen zo goed mogelijk te behartigen.
U heeft in het verleden een (beleggings)verzekering afgesloten bij Nationale-Nederlanden, Delta
Lloyd of ABN Amro. Dit type producten is bedoeld om uw pensioen aan te vullen, uw hypotheek
af te lossen of om extra te sparen. Over beleggingsverzekeringen is veel te doen, onder andere
omdat hier hoge kosten op werden ingehouden. Mogelijk heeft u hier in de media over
vernomen.
Advitas is een samenwerking gestart met ConsumentenClaim b.v. ¹ om uw belangen te behartigen.
ConsumentenClaim heeft een schikking getroffen met Nationale-Nederlanden met betrekking
tot (beleggings)verzekeringen². Indien uw beleggingsverzekering in aanmerking komt, kunt u mogelijk
aanspraak maken op deze compensatie via ConsumentenClaim.
¹www.ConsumentenClaim.nl/
²www.nn.nl/nieuws/nn-sluit-definitieve-schikkingsovereenkomst-met-belangenorganisaties-inzake-beleggingsverzekeringen/
Advitas vernam via de pers dat Nationale-Nederlanden met een aantal belangenbehartigers in
gesprek wilde gaan om te praten over een schikking in navolging van een met verzekeraar ASR³
getroffen schikking. Gezien de eerder bereikte regeling met ASR en de bereidheid van
Nationale-Nederlanden om serieus in gesprek te gaan met de belangenbehartigers, hield
Advitas er rekening mee dat er mogelijk op korte termijn ook een regeling met
Nationale-Nederlanden zou worden getroffen.
Advitas en ConsumentenClaim zijn daarom een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Op
grond daarvan kan Advitas gebruik maken van de kennis en expertise van ConsumentenClaim
om op grote schaal polissen te beoordelen, vast te stellen of sprake is van een woekerpolis en
een schikking te treffen met de aanbieder van de woekerpolissen (in uw geval Nationale-Nederlanden).
Advitas heeft uw persoonsgegevens op basis van een verwerkersovereenkomst
aan ConsumentenClaim verstrekt en ConsumentenClaim opdracht gegeven om de
noodzakelijke beoordeling te doen en zorg te dragen dat uw polis tijdig is aangemeld om
eventueel in aanmerking te komen voor een schadevergoeding op grond van de door
ConsumentenClaim met Nationale-Nederlanden gesloten schikkingsovereenkomst en daarin
opgenomen compensatieregeling.
³https://www.asrnederland.nl/nieuws-en-pers/pers/20231129_asr-sluit-dossier-beleggingsverzekeringen
Of uw polis in aanmerking komt voor compensatie kan Advitas niet beoordelen. De inhoud van
de schikkingsovereenkomst is namelijk niet openbaar. ConsumentenClaim zal – mogelijk in
samenspraak met Nationale-Nederlanden – beoordelen of uw polis valt onder de werking van
de met Nationale-Nederlanden gesloten schikkingsovereenkomst en daarin opgenomen
compensatieregeling en zo ja, op welk bedrag aan compensatie u aanspraak kunt maken.
Ja, om in aanmerking te kunnen komen voor vergoeding op grond van deze compensatieregeling
moeten uw gegevens door ConsumentenClaim en door Nationale-Nederlanden verwerkt
kunnen worden. Alleen zij kunnen op basis van de onderling gemaakte afspraken – die verder
geheim zijn – bepalen wie in aanmerking komt en hoe hoog de vergoeding zal zijn. Advitas heeft
daar geen enkele rol in en moet uw gegevens voor die beoordeling en de verdere verwerking dus
overdragen aan ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden. Advitas vraagt u daarom om
toestemming voor de verstrekking van uw persoonsgegevens aan ConsumentenClaim en
Nationale-Nederlanden en tevens om toestemming te verlenen voor de verwerking van uw
persoonsgegevens door die partijen.
Het kan zijn dat wij u eerder dit jaar al hebben benaderd om u te informeren over de
(voorgenomen) overdracht van uw gegevens aan ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden.
In dat geval heeft u mogelijk zelfs een bevestiging van uw akkoord van ons
ontvangen.
Aanvankelijk meenden wij deze overdracht van persoonsgegevens te kunnen doen op basis van
de grondslag gerechtvaardigd belang in de Algemene verordening gegevensbescherming
(artikel 6, lid 1 onder f). Er is ons inziens een gerechtvaardigd belang aanwezig nu het verwerken
van uw persoonsgegevens noodzakelijk is voor verkrijgen van een eventuele compensatie van
Nationale-Nederlanden via inschakeling van ConsumentenClaim.
Nationale-Nederlanden heeft echter aangegeven dat zij uitsluitend aanmeldingen onder de
schikkingsovereenkomst en compensatieregeling kan verwerken indien de polishouders zelf
toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens en daarmee actief hun
deelname bevestigen. Wij moeten ook kunnen bewijzen dat u toestemming heeft gegeven en
dat u duidelijk bent geïnformeerd en specifiek voor de beoordeling en afhandeling van uw
eventuele aanspraak op grond van de compensatieregeling toestemming voor
gegevensverwerking heeft gegeven.
Om die reden benaderen we de polishouders – ook degenen die mondeling akkoord hebben
gegeven – nogmaals met als doel om bewijs te kunnen leveren dat zij toestemming geven voor
de verstrekking van hun persoonsgegevens door Advitas en voor het verwerken van hun
persoonsgegevens door ConsumentenClaim en Nationale-Nederlanden. Aldus bevestigen zij
ook actief hun deelname aan de compensatieregeling.
Om in aanmerking te komen voor de compensatieregeling is het noodzakelijk dat u tijdig uw deelname bevestigt door toestemming te geven via het webformulier. Om die reden hebben we u via email en vervolgens per brief benaderd. Als u zich inmiddels heeft aangemeld, mag u de brief als niet verzonden beschouwen.
In beginsel is de deadline 1 oktober 2024, maar omdat de post u vaak later bereikt dan email willen wij polishouders die onze email mogelijk niet hebben ontvangen of gelezen, iets langer de gelegenheid bieden om hun toestemming te geven via het webformulier. Vandaar dat we de datum enkele dagen hebben verschoven. Let op; 4 oktober 2024 is de uiterste datum, Nationale-Nederlanden heeft aangegeven dat bevestigingen van toestemming na die datum niet meer in aanmerking komen voor de compensatieregeling.
in beginsel maximaal zeven jaar na afloop van de finale afhandeling van uw
dossier. Wij verwijzen u graag naar de privacyverklaringen van ConsumentenClaim en
Nationale-Nederlanden voor meer details omtrent de door deze partijen gehanteerde
bewaartermijnen.
mail die u heeft ontvangen staat een activeringscode vermeld die u daar kunt invullen. U kiest dan
voor de optie; Ja, ik geef toestemming, en krijgt de mogelijkheid om de activeringscode in te
voeren. U kunt tevens een mailadres opgeven, op dit mailadres ontvangt u een bevestiging van
de door u gegeven toestemming.
Ja, om aan te geven dat u geen toestemming geeft gaat u naar
www.advitas.nl/compensatieregeling. In de brief of mail die u heeft ontvangen staat een
activeringscode vermeld dat u daar kunt invullen. U kiest dan voor de optie; Nee, ik geef geen
toestemming en krijgt de mogelijkheid om de activeringscode in te voeren. U kunt tevens een
mailadres opgeven, op dit mailadres ontvangt u een bevestiging dat u geen toestemming heeft
gegeven.
Indien u geen toestemming geeft stopt het proces. In dat geval kan niet beoordeeld worden
door ConsumentenClaim – eventueel in samenspraak met Nationale-Nederlanden – of uw polis
in aanmerking komt voor compensatie. U komt dan niet in aanmerking voor compensatie onder
de aanmelding van Advitas van uw polis aan ConsumentenClaim. Advitas geeft dan de opdracht aan
ConsumentenClaim om uw persoonsgegevens die worden verwerkt op grond van
de verwerkersovereenkomst te verwijderen (ook uit het bestand dat door ConsumentenClaim in
het kader van de tijdige ‘en bloc’ aanmelding van de verzekerden ter kennisname aan
Nationale-Nederlanden is gestuurd).
op www.advitas.nl/compensatieregeling, stopt het proces. In dat geval kan niet beoordeeld
worden door ConsumentenClaim – eventueel in samenspraak met Nationale-Nederlanden – of
uw polis in aanmerking komt voor compensatie. U komt dan niet in aanmerking voor
compensatie onder de aanmelding van Advitas van uw polis aan ConsumentenClaim. Advitas
geeft dan de opdracht aan ConsumentenClaim om de persoonsgegevens die worden verwerkt
op grond van de verwerkersovereenkomst te verwijderen (ook uit het bestand dat in het kader
van de ‘en bloc’ aanmelding van verzekerden ter kennisname aan Nationale-Nederlanden is
gestuurd).
Indien u toestemming geeft voor het verwerken van uw persoonsgegevens en daarmee uw
deelname aan de compensatieregeling actief bevestigt, worden uw persoonsgegevens door
Advitas verstrekt aan ConsumentenClaim en via ConsumentenClaim ook aan Nationale-Nederlanden.
ConsumentenClaim zal – eventueel in samenspraak met Nationale-Nederlanden
– kunnen beoordelen of uw polis op basis van de schikkingsovereenkomst én de daarin
opgenomen compensatieregeling, in aanmerking komt voor compensatie zodat u een aanbod
kan worden gedaan.
www.advitas.nl/compensatieregeling
In dat geval zal ConsumentenClaim contact met u opnemen zodat u een aanbod kan worden
gedaan. ConsumentenClaim werkt op basis van no cure no pay. Het percentage waar zij
aanspraak op maken, bedraagt 10% van de eventuele compensatie op uw polis(sen).
ConsumentenClaim zal verder het proces afhandelen om de
compensatie van Nationale-Nederlanden te verkrijgen.
Indien u in aanmerking wilt komen voor compensatie wordt u een 3-partijen overeenkomst
aangeboden waarmee u gelijktijdig een overeenkomst sluit met ConsumentenClaim én
Advitas. Dit is belangrijk omdat in deze overeenkomst ook wordt vastgelegd welke vergoeding u
betaald aan ConsumentenClaim en Advitas voor de geleverde dienstverlening
doen. Op de uit te keren compensatie wordt 10% ingehouden als vergoeding voor de
dienstverlening van ConsumentenClaim en Advitas. ConsumentenClaim betaalt een deel van deze
10% door aan Advitas (zijnde 1,66% van de totale compensatie). Deze
vergoedingssytematiek ziet er in een fictief voorbeeld als volgt uit;
Voorbeeldcompensatie aan polishouder | € 1.000,00 | (100%) |
Vergoeding voor diensten ConsumentenClaim | € 83,34 | (8,34%) |
Vergoeding voor diensten Advitas | € 16,66 | (1,66%) |
Vergoeding te ontvangen door polishouder | € 900,00 | (90%) |
U betaalt een vergoeding van 1,66% (over de toegekende compensatie) aan Advitas voor onder
andere de volgende door Advitas uitgevoerde werkzaamheden;
- Beschikbaarstelling van uw gegevens aan ConsumentenClaim zodat die uw polis tijdig
‘en bloc’ kon aanmelden voor de compensatieregeling. - Administratieve verwerking van uw aanmelding.
- Beschikbaar stellen van ondersteuning middels een telefonische helpdesk.
- Opstellen van projectdocumentatie en inrichten webpagina voor geven van
toestemming door polishouders
Indien na beoordeling door ConsumentenClaim wordt vastgesteld dat uw polis niet voor
compensatie in aanmerking komt, zal ConsumentenClaim u daarover bericht sturen. In dat
geval stopt daar het proces.
Of uw polis in aanmerking komt voor compensatie kan Advitas niet beoordelen. De inhoud van
de schikkingsovereenkomst is namelijk niet openbaar. Het is Advitas wel bekend dat het enkele
feit dat een polis (al lang) niet meer loopt, of waarvan de waarde al is overgesloten naar een
ander product, geen beletsel vormt om voor compensatie in aanmerking te komen.
ConsumentenClaim zal – mogelijk in samenspraak met Nationale-Nederlanden – beoordelen of
uw polis valt onder de werking van de met Nationale-Nederlanden gesloten
schikkingsovereenkomst en daarin opgenomen compensatieregeling en zo ja, op welk bedrag
aan compensatie u aanspraak kunt maken.
persoonsgegevens wenst in te zien, kunt u ons vragen of en zo ja welke, persoonsgegevens van
u verwerkt zijn. Wij zijn verplicht om gehoor te geven aan uw verzoek en de beschikbare
informatie aan u te verstrekken.
Indien uw persoonsgegevens onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat deze zijn gewijzigd, hebt u het
recht om ons op te dragen deze gegevens te corrigeren. Uiteraard is het ook in het belang voor
de uitvoering van de overeenkomst dat uw gegevens kloppen. Wij verzoeken u daarom dan ook
om ons zo spoedig mogelijk in kennis te stellen van gewijzigde gegevens. Hiervan kan
bijvoorbeeld sprake zijn als u bent verhuisd, waardoor uw adresgegevens zijn gewijzigd.
Onder bepaalde voorwaarden hebt u voorts het recht dat uw persoonsgegevens verwijderd
worden. Dit kan bijvoorbeeld indien sprake is van een onrechtmatige verwerking van uw
persoonsgegevens. Indien u vermoedt dat daarvan sprake is, kunt u ons schriftelijk verzoeken
om tot verwijdering van uw persoonsgegevens over te gaan.
U hebt verder onder bepaalde voorwaarden ook het recht op beperking van de verwerking van
persoonsgegevens. Dit houdt in dat u de mogelijkheid hebt om de verwerking van uw
persoonsgegevens tijdelijk “stil te laten zetten”. Wij mogen dan uw persoonsgegevens alleen
nog verwerken met uw toestemming, voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een
rechtsvordering of ter bescherming van de rechten van anderen of om gewichtige redenen van
algemeen belang voor de Europese Unie of voor een lidstaat.
Onder omstandigheden heeft u het recht om bezwaar maken tegen de verwerking van uw
persoonsgegevens voor zover de verwerking is gebaseerd op
de grondslag ‘gerechtvaardigd belang’.
Tot slot heeft u ook het recht op overdraagbaarheid van uw persoonsgegevens
(dataportabiliteit), het recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde individuele
besluitvorming waaronder profilering en het recht om een klacht over de verwerking van
persoonsgegevens in de dienen bij Autoriteit Persoonsgegevens. Wij verwijzen u naar de
website van de Autoriteit Persoonsgegevens voor een toelichting op de rechten die u heeft.
via Privacyverklaring.
Indien u in contact met Advitas wenst te komen kunt u een mail
zenden naar NNclaim@kcc-advitas.nl . Of contact opnemen via 0513-225 030.